csak ülök és mesélek
Egy ostoba filo szemével nézve

Nolblog Saját blogom Segítség

Feltöltök

blogolok videót képet hangot

Valamikor hosszú hónapokkal ezelőtt elmeséltem egy anekdotát, ami annak bevezetése gondolt lenni, hogy mennyire fontos az, hogy mit tekintünk „koordináta rendszerünk origójának”. Az evezős és a folyó példája sokkal több analógiát mutat az ember gazdasági tevékenységével is, mint az első pillantásra látszik, hisz elemzünk mindenféle folyamatokat, bonyolult számításokat végzünk, hogy „ki tudjuk számolni, hogy mikor éri utol az evezős a sapkát”, ahelyett hogy megváltoztatnánk az origót, és az embert, az emberi szükségleteket helyeznénk a középpontba. Ebben az esetben eltekinthetnénk attól, hogy a folyónak partja van, és a folyónak sebessége, eltekinthetnénk a pénztől, mert az, amit mérni kívánunk, az emberi élet, pénzben nem mérhető, lévén embert, és az embernek időt nem lehet „venni”.

Ha megváltoztatjuk az origót, a termelés célját, mely ma nem az emberi szükségletek minél magasabb fokon való kielégítése, hanem a pénz, és általa az egyes embercsoportok hatalmi helyzetének biztosítása, akkor ma már nem is lenne szükségünk pénzre, mint elosztóra és közvetítőre sem, mert az emberi tudás, és a termelőeszközök mai fejlettségi szintjén már képesek lennénk annyi jószágot előállítani, hogy mindenki bőségben élhessen.

Mert mi kell a termeléshez?

Hogyan működik egyáltalán a termelés?
Nem úgy, hogy ezt szeretném elkészíteni, nézzük meg mi van hozzá?
Vegyünk egy nagyon egyszerű példát: asztalra van szükségünk. Mi kell hozzá?
1. fa.
2. ember, aki kivágja a fát
3. ember aki feldolgozza
4. szerszámok mindehhez
5. ember, aki tudja, hogyan kell készíteni egy asztalt
6. szerszámok
7. energia, ami működteti a gépeket
8. ember, aki tudja használni a szerszámokat.

9. idő, amíg az asztal elkészül.
Ha mindezen dolgok a rendelkezésedre állnak, mi az akadálya annak, hogy elkészüljön az asztal?
Mert ha bármelyik nem áll rendelkezésedre, tele lehetünk színes papírkákkal, melyre nagy államférfiak képe van festve, vagy mondhatja egy számítógép, hogy 1000 billió dollárunk van, akkor sem lesz belőle asztal!
Nézzük a mai bonyolult világot, bármit, ami létezik, elő tudnánk állítani, ha nem lenne alapanyag, energia és technológia, és az, aki ismeri és használja a technológiát?
Ülhetnénk a fán, a kis színes papírdarabkáinkkal, boldogan majszolva a banánt, akár belefulladva a "pénzünkbe" :)
Ahhoz, hogy az ember bármit alkosson nagyon-nagyon sok mindenre van szüksége, de egy dologra biztosan nincs: nevezetesen a pénzre! Ha nincs termelés, ha nincs az a dolog, amit pénz hivatott megtestesíteni, nem mindegy, hogy mennyi színes papírkánk van?
A pénz a mai világban nem más, mint a kialakult hatalmi struktúrákat megőrző fegyver. Ma már nem az alapanyag, az energia, a technológia és annak ismerete az akadálya annak, hogy mindenki jólétben élhessen, hanem a pénz! Annak segítségével korlátozzák a termelést, nem annyi jószágot állítunk elő, mint amennyire szükségünk van, hanem amennyi pénzt a pénz urai beleengednek a rendszerbe! Nem a szükségletekhez kell igazodnia termelésnek, hanem a pénzmennyiséghez. Nem a megtermelt javakat osztjuk el valamilyen módon, hanem a rendszerbe juttatott "pénzt"!

Ez egy feje tetejére állított világ! Valójában a küzdelem már nem az erőforrásokért, nem a technológiákért megy, hanem annak a mesterséges sorompónak a nyitó kódjához, melyet az erőforrások és magunk közé építettünk, és melynek a neve pénz!

A világban a pénzügyi szférában a ködben kóborló dollár billiárdok is ezt a rendszert hivatottak fenntartani, az emberi agy képességeit kihasználva – a képzelet képességét- egy virtuális játékot játszunk, abban a reményben, hogy a 100-ból 120-t csinálunk, kivonjuk a termelésből a pénzt- szűkítve a termelés korlátait ezzel, nem fogyasztási javakat termelünk, hanem  pénzt, mely ha ebben a virtuális világban jobban szaporodik, mint a termelésben, bolond lenne asztalt gyártani, és bolond lenne egyáltalán asztallá válni.

Képzeljünk egy teljes absztrakciót: a világ leggazdagabb emberei beülnek az összes pénzükkel egy űrhajóba, sőt, nekik adjuk a miénket is, csak menjenek, de csak ők, és elmennek a Marsra, nem vihetnek el magukkal semmi technológiát, csak azt, ami a fejükben van, és persze a pénzüket.

Mi fog történni a Marson a sok gazdag emberrel, a rengeteg pénzükkel együtt, és mi fog történni a Földön az emberekkel?

Meg kell jegyeznem, hogy erre a dologra nem én jöttem rá, hanem egy Rotschild nevű úr, akinek tulajdonítanak egy mondást: engedd, hogy én bocsássam ki egy ország pénzét, és nem érdekel, hogy ki kormányoz!

Csak meg akartam érteni, hogy miért mondta ezt.

Azt gondolom, sikerült.

1
3 Jelentkezz be a szavazáshoz!

Hozzászólások

Eddig 79 komment érkezett ()

1. Papus
2010. 01. 16. 7:31

Szia Zsuzsa!
Nekem is sikerült, de azt is látom, hogy a mi pénzünket már rég máshol verik. :(
Az asztal készítéséhez pedig hiányzik egy pici dolog, de azt ezért a színes papírkáért adják.
A világ leggazdagabb emberei pontosan látják ezt, tehát nem hajlandók a szemetükkel együtt távozni.
Addig míg a megélhetése az egyedeknek ezen a színes papírdarabkán múlik nem fog változni a helyzet.

2. KerekesZS
2010. 01. 16. 7:44

Papus, nem hiányzik az, csak elhitetik velünk. Gondolj bele, mi lenne, ha egy adott pillanatban mindenki eldobná azt pénzt amit ma van, és a kezébe fogná az újat, melyből annyit nyomunk magunknak amennyit a gép ad:) Amíg energiával, alapanyaggal, tudással, erővel bírjuk, nem lenne előttünk akadály !

3. Papus
2010. 01. 16. 8:11

Zsuzsa, az egész földre vonatkoztatva egyet értünk, de az még nagyon messze van.
Mit értesz új alatt? Új pénzt? Kinél van a pénz gyártó gép? Miért ad egy egységet?
Ha ma csak Magyarországon bevezetnénk új pénzt, semmi nem történne, mert nincs mögötte fedezet. (Termelés, árú)

4. Cuba Libre c.C.
2010. 01. 16. 8:14

Kedves Zsuzsa !

"A pénz a mai világban nem más, mint a kialakult hatalmi struktúrákat megőrző fegyver."
Ez mindennek a lényege szerintem is.Így egyszerűbbnek és kényelmesebbnek tűnik a hatalomgyakorlás, pedig a lényege ugyanaz a Római Birodalom óta. A köldökzsinór, amivel az ember hozzákötik, pedig nem más, mint egy puhított, lazábbra eresztett rablánc.

Üdv:CL..............

5. Kokó
2010. 01. 16. 8:34

Zsuzsa, nagyon jól tudjuk hogy a pénz egy közös nevező az értékek, eszközök, "asztalok", energia, ötletek, stb. cseréjéhez...Ha csak ezt a funkcióját vesszük igénybe, semmi baj vele, szükség van rá, mert lényegesen leegyszerűsíti az értékek tükrözését, összehasonlítását...
Csakhogy a pénz, bizonyos érdekek mentén önállósodott, látszólagos értékként önmagát teremti elő és kvázi termelőerőként viselkedik...Az a pénz, ami egy időben segítette a gazdaságot, átlendítette a világot a termelési válságokon, most éppen a válság okozója lett.
Két lehetőségünk van, radikálisan megszüntetjük a mostani funkcióját, ami egy nagyon mély és gyors gazdasági katasztrófát vonna maga után, viszont innen már felfele vezetne az út, természetesen egy teljesen más termelési struktúrával...
A másik megoldás az, hogy hagyjuk tovább a mostani irányban folyni a dolgokat, (mintha rákbetegséget kezelnénk "citosztátumokkal", mindig visszarángatni a beteget egy előző jobb szintre) de a végén akkor is ősszeomlik a rendszer, vagyis meghal a beteg...
Én a radikális megoldásra szavazok, és a termelőeszközök globális köztulajdonba vételére...

6. KerekesZS
2010. 01. 16. 8:38

Igen Papus természetesen csak bolygó szintem igaz, és emberszinten. De földlakók vagyunk mindannyian nem? A többi csak fikció.

7. KerekesZS
2010. 01. 16. 8:38

Igen Cl ahogy mondod, csak egy rablánc, semmi más..

8. KerekesZS
2010. 01. 16. 8:40

Koko, vonatkoztassunk el attól, hogy .. és és akkor attól is elvonatkoztathatunk, hogy.. . és tegyük meg koordináta rendszerünk origójának... stb stb

9. maxval bircaman
2010. 01. 16. 8:48

és az asztalos asztalt fog enni?

10. maxval bircaman
2010. 01. 16. 8:52

2.

"Gondolj bele, mi lenne, ha egy adott pillanatban mindenki eldobná azt pénzt amit ma van"

ez már javasolva lett egyszer kubában che guevara, hírhedt argentín kalandor által - igaz végülis az argentín elmebetegnek nem sikerült valóra váltania terveit

de egy későbbi követője, bizonyos pol pot megvalósította kambodzsában... az eredmény: sajnálatos módon elhalálozott az ország lakosságának egyharmada

szóval le lehet vonni a következtetést: az antikapitalista szélsőbalos haladó utópiák mindig nyomort, emberek elnyomását, tömeges népirtást eredményeznek...

11. KerekesZS
2010. 01. 16. 8:53

Nem max nem fog asztalt enni, de ha megengeded nekem a feltételezést, írásaid alapján azt gondolom, ha akarnád, értenéd...

12. maxval bircaman
2010. 01. 16. 9:01

11.

hát akkor? ha nincs pénz, hogyan cseréli az asztalt élelemre az asztalos?

az ilyen elméleteket szerintem leginkább úgy lehet megérteni a maguk abszrditásában, hogy elképzlejük az egészet gyakorlatban:
tehát asztalos elkészítette az asztalt és éhes - mi a következő lépés?
hirdetést ad fel, hogy van-e valaki aki a maga által megtermelt élelmet éppen egy asztalra cserélné? s ha éppen nincs? éhenhal?

13. granicsar
2010. 01. 16. 9:04

A termelési része még csak-csak. De a folyamat ott kezdődik, hogy kell egy asztal, de én csak vödröket tudok adni cserébe. Az meg nem kell senkinek azok közzűl, akik az asztalt készítik :(
Vagyis kell egy folyamat, ami elvégzi azt, hogy az én vödreimből valahogy asztal legyen. Ez pedig a kereskedelem. Aki ebben a folyamatban részt vesznek, szintén munkát végeznek. Szellemi és fizikai munkát (karavánok, raktárak, hajók stb.)
Most nincs kedvem elmesélni az egészet, vannak tankönyvek meg józan ész. El lehet olvasni, végig lehet gondolni.
Persze, a kommunistáknak ez mindig nehezükre eset és valahogy leragadtak az első oldalaknál :) Az még érthető :)
Újra meg kell állapítanom, nincs veszélyesebb eszme a szélsőbaloldali eszméknél. Báránybőrbe bújt szörnyeteg!!!!

14. palibatya
2010. 01. 16. 9:23

Szia ZS!

Kicsit vitatkoznék veled))

"Ahhoz, hogy az ember bármit alkosson nagyon-nagyon sok mindenre van szüksége, de egy dologra biztosan nincs: nevezetesen a pénzre!"

Ebben még igazat adok neked.

Azt viszont nem tudom elképzelni, - mert szerintem az emberi természetnek ellentmond, - hogy egy társadalom működőképes lehetne egy olyan eszköz nélkül, ami általános értékmérő, az értékek közvetítője, a fogyasztási javak megszerzésének eszköze, és a gazdasági folyamatok mozgatója.
Az egyén által birtokolt, és szabadon felhasználható pénz a társadalmi hierarchiában elfoglalt hely legkifejezőbb fokmérője. Ez volt az elmúlt néhány ezer évben, és amíg lesz hierarchia, vagyis társadalmi egyenlőtlenség, (ami ugye mindig lesz), addig szükség lesz annak mérésére, kifejezésére is.
http://petibatya.blog.hirszerzo.hu/?todo=entry&vid=11589

A kulcs a politikai hatalom kezében, áttételesen természetesen a mienkben van.

Két lehetőség közül választhatunk.
1.- A politikai hatalom a pénz kiszolgálójává válik, ekképpen a tőke eszközévé silányulva a társadalmi folyamatokat az egyéni haszonszerzésnek rendeli alá, így szembe megy a természeti törvényekkel, és az alapvető erkölcsi normákkal is, ami végül a társadalom önfelszámolásához vezet. Ez van, ennek az időszakát éljük napjainkban, itthon és globálisan.
2.- Hatalmi célként a társadalom hosszú távú létezését biztosítani képes közjót választjuk, és a pénzt, mint a leghatékonyabb eszközt a hatalom, a béke, a jólét, és a természettel harmonizáló társadalom megteremtésének szolgálatába állítja.

Más
"ma már nem is lenne szükségünk pénzre, mint elosztóra és közvetítőre sem, mert az emberi tudás, és a termelőeszközök mai fejlettségi szintjén már képesek lennénk annyi jószágot előállítani, hogy mindenki bőségben élhessen."

Ha a „mindenki bőségben” állítást elfogadnám, akkor azt is elfogadnám, hogy egy zárt rendszeren belül lehetséges egy korlátlan növekedést megvalósító másik rendszer.
Én inkább a mindig is korlátozottan rendelkezésre álló lehetőségek és anyagi javak közjót szolgálóan történő egyéni birtoklását tartom a járható útnak.

petibatya

15. Kokó
2010. 01. 16. 9:41

Granicsár, ez nagyon relatív ... A tetveknek a katicabogár a szörnyeteg...:-))

16. Nefelejcs
2010. 01. 16. 9:46

Tegnap olvastam Maxval Zeitgeistes posztját - és nem írtam meg neki, hogy mennyire találónak tartom pedig, ahogy a ZG-ben a pénz szerepét és lényegét leírják.
Azzal értek egyet, ahogy te magyarázod a mai világban a pénzt. Hogy mi lehetne helyette és az hogyan működne...az már kicsit nehezebb dió.
Én úgy képzelem, hogy tervgazdaság, hogy lehessen tudni, hány asztal és hány vödörre van szükség. AZtán annál cseppet többet csinálni - nem annyival többet, mint amennyi most készül. A munkás meg megcsinálja a vödröt, megcsinálja az asztalt, és hazamegy, a többit a logisztika intézi. Ennyi...mint ahogy én otthon megcsinálom a dolgomat, ha kapok érte pénzt (elismerést) ha nem. A férjem meg hazahozza azt a fizut, amivel az egész család működik : családon belül máris működőképes a dolog: munkamegosztás és osztozkodás kell hozzá. Szeretet és józan ész.
Ahol ez működik, ott jó élni. Ahol nem, válás és katasztrófa...

17. maxval bircaman
2010. 01. 16. 9:50

16.

tervgazdaság? ez már egyszer volt, nagyon nem jött be...

18. KerekesZS
2010. 01. 16. 9:52

kedves Granicsár, ha a termelés részéig eljutottunk, onnan már csak egy lépés az elosztás..ha képesek vagyunk annyi fogyasztási jószágot előállítani, amennyire szükségünk van, akkor azt a fránya elosztást már csak megoldjuk valahogy nem ? :))

19. KerekesZS
2010. 01. 16. 10:01

Péter, ne bosszant ezzel az emberi természettel már te is! Az emberi természetnek az is megfelel, hogy valaki egy uránbányában robotol mint állat napi 14 órát, az is megfelel, hogy éhendöglik egy nyomortelepen a tetvek között, meg az is megfelel, hogy lepkéket kerget, golfozgat, teniszezget, olvasgat, meg az űrben repked? Melyik ezek közül az emberi természetnek megfelelő életmód -tevékenység szerinted?!!
A mindenki bőségesen természetesen nem igaz tetszőlegesen nagy számra a rendszer viszonylagos zártságából, és tudásunk hiányából fakadóan, de ma 6 milliárdan vagyunk, és mérvadó szakvélemények szerint legalább 12 milliárdig bírnánk.
Akkor meg miért is éhezik most 1,2 milliárd ember ?

20. KerekesZS
2010. 01. 16. 10:06

Jaj, Nefi, hogy lehet, hogy mi nők értjük, a férfiak meg nem? Lehet hogy igaza van Delisának, a megoldás több nőt a politikába?

21. granicsar
2010. 01. 16. 10:09

15
Nekem meg a tetvek a szörnyetegek :) Tudod, halálos betegségek hordozói. Tífusz meg ilyesmi...
18
Itt nem csak az elosztásról van szó. Az elosztás később van. Egyelőre még össze kell hozni az igényeket. És a nagy gond az igényekkel van. Ez a változó csak nagyon nehezen meghatározható a függvényben. Ezen bukott meg a létező szocializmus. De ennek mondjuk nem sok köze van a pénzhez, amit te szines papiroknak gondolsz. Holott már régen nem az. A mai világban a pénz csak egy töredéke jelenik meg anyagi formában. A pénz ma a múltbeli, jelenbeli és jövőbeli viszonyokat, igényeket jelenít meg.
Ja, a pénzt az emberek tatlálták ki. És használják is nagy élvezettel. Hogy meddig? Addig, amig szükség lessz rá.

22. KerekesZS
2010. 01. 16. 10:47

Ne má Ganicsár ! Az igényeket most ki hozza össze és mivel, az a több tonnányi eladhatatlan kacat, az a több tízezer vagy százezer vagy ki tudja mennyi eladhatatlan autó, azt a több millió m2 -nyi ki és eladhatatlan épület, az milnek az összehozása mivel?
Találj ki valami jobbat légyszi!

23. gubkaferi
2010. 01. 16. 10:55

kedves Bloggerina. Már a fánál megbukott a kocepció. Ahhoz ,hogy a fa gyökeret eresszen először egy kereskedelmi banki ügyintéző jóindulata szükséges. Mármint,hogy ugy terjessze elő a gazdálkodó hiteligényét,hogy legalább a csemetét elő tudja álllitani és azt kihelyezni a bérelt földjére. Aztán vagy harminc év mulva a második generáció esetleg szembe kerül a társadalmi munkamegosztásnak az áltlad felvázolt koncepcionális gondjaival.
Drága elvtársak......pusztán ennyit hibáztunk az elmult két-három évtizedben. Elfelejtettük,hogy a fa nem a bankok főpénztárai előtt nő az égig. Ott csak az adósságunk szaporodik mint a nyárfa........annak minden bájával...

24. KerekesZS
2010. 01. 16. 10:58

Hát ez az Feri, de ez valami nagyon mutáns nyárfa lehet, mert indákat is növeszt, és lassan megfojt mindent és mindenkit :(

25. palibatya
2010. 01. 16. 11:42

19. KerekesZS

Nem akartalak ám bosszantani.

Az „emberi természetre való hivatkozásnál” csupán arra gondoltam, hogy az ember cselekedeteit egyéni érdekei – leginkább azok közül is a rövidtávúak – vezérelik.
A politikai eszméket a többség nagy ívben le, vagy le sem …rja. A történelmi tapasztalatok szerint nem alaptalanul.

A legmagasztosabb eszméket meghirdető társadalmak (lásd a demokrácia, és a megvalósulásában, és fenntartásában érdekeltek által bedobott gumicsontok: a szabadság, egyenlőség, testvériség… ) sem elfogadhatók, ha a hatalom jóvoltából a társadalmon belüli egyenlőtlen viszonyok (a társadalmi értékrend) a negatív cselekvési mintákat részesítik előnybe.

Ha egy társadalomban a tisztesség, a munka nem érték, ahol a bármilyen – de főleg a közösség sorsárát meghatározó politikai - hatalom kisajátítása, a törvények megkerülése, vagy azokat gátlástalan megszegése, az erőszak, mások eltiprása révén lehet legkönnyebben a hierarchiában előre jutni, ott a szentbeszéd, és a ráolvasás nem segít.

A hatalom ma érdekeltté tesz bennünket a rosszra, ezért a rosszat tesszük.

A hatalom érdekeltté tehetne bennünket a jóra is, csak akarnunk kellene.
Az a hatalom persze már nem a jelenlegi „pártos” hatalom lenne, hanem egy másik, egy pártatlan.

petibatya

26. KerekesZS
2010. 01. 16. 11:59

Igen a hatalom érdekeltté tesz bennünket a rosszra, mert mint a fentiekből is kiderül fantáziának nem vagyok híján, de ennek ellenére nem tudok embert, akinek rövid vagy akár hosszú távú érdeke is az lenne, hogy egy szeméttelepen patkányok és rovarok közt éljen, és pusztuljon éhen. Élni akar, enni, és ezért szabályt fog szegni, a regnáló társadalmi szabályok szerint bűnöző lesz. Azt nem fogadom el, érvként, hogy miért nem dolgozik, mert erre több válasz is van:
1. ha mindenki atomfizikus lenne, nem tudom mit csinálnánk? Az egyszerű nehéz munkákat meg fokozatosan haladva az összetettebbek felé szépen váltjuk ki a gépekkel,, melyek nem fáradnak el, nem betegszenek meg, és sokkal gyorsabbak, erősebbek, pontosabbak mint az ember.
A tőkés társadalomban nem is értelmezhető a tisztesség, tisztességesen halni éhen jelenti a tisztességet, vagy lopni a gyerekemnek, hogy ne haljon éhen, hogy tanulhasson, hogy ne legyen olyan nyomorult senki mint én?
2.Pont arra próbáltam rámutatni, hogy a pénz már nem a termékek és szolgáltatások közötti csere szükséges eszköze, már magára a cserére sincs szükség, hanem már csak a hatalom kisajátítás eszköze, az emberi tudás olyan szintre jutott, hogy sokkal jobb módszereket lennénk képesek kitalálni és alkalmazni arra, hogy mindenki hozzájuthasson a szükségleteit kielégítő dolgokhoz, ha a szándék meg volna rá.

27. granicsar
2010. 01. 16. 12:37

22
A piac, kedves Zsuzsa, a piac :) És minden hibája ellenére jobban követi az igények változását, mint bármely más rendszer. Ugyanis az igények a piacon jelentkeznek és még az előtt, hogy bárki el kezdené előállítani az igénynek megfelelő terméket. És a piacon is szünnek meg az igények, ezért van sok millió eladhatatlan autó. De ez még mindig jobb, mint az üres üzletek, az egyencipő és egyenruha stb.
26
Itt a pénzről beszélszl, mint felesleges dologról. Viszont nem meséltél arról, mivel is helyetesítenéd a pénz funkcióit. Mert az általad elmondottakon kívűl a pénznek még sok más funkciója is van.
Tudod, sok mindenben igazad van, de az alapvető dologban nincs. Az emberek nem akarnak egyenlők lenni!!! Legfeljebb irigylik a másik lehetőségeit, javait és akkor egyenlőségre törekednének, vagyis a mások javainak elvételére, megosztására. Viszont ha az ő javaikat kellene megosztani másokkal, akkor már nem. És erre a természetes irigységre játszanak rá a kommunisztikus eszméket hírdetők.
A kommunista termelési viszonyok kialakulása természetes folyamat. Minden igényt soha nem lehet ingyen, automatikusan kielégíteni. Az alapvetőeket, a folyamatosan változó és bővűlő alapvető igényeket viszont igen. Régen egy rend ruha és egy cipő volt az alapvető igény, sokáig nekem sem volt több. Ma egy csórónak is több ruhája van, mint nekem akkoriban volt. Szóval, nem kell erőltetni azt, ami magától megy. Főként nem úgy, hogy azt próbáljuk megszüntetni, ami létrehozza ezt a rendszert. A fejlett, önmagát meghaladó kapitalista termelési módot. Hagyni kell menni a dolgokat a maguk utján. Persze a türelmetlen idealistáknak soha nem volt idejük és kedvük kivárni. Embermilliókat áldoztak fel a "szebb jövő" reményében.
Nekem nincs vagyonom, nincs tőkém, nincs semmilyen vállalkozásom. Annyim van, amit felhasználok. Képzett vagyok, van mit eladnom a munka piacán. Járom a világot és bérből élek. Ez azt hiszem a proletár megfogalmazása. És én nem akarom egyelőre a tőke világát megdönteni. És amit végkép nem akarok, közösködni a lumpenekkel. Sokkal jobban félek egy kommunista rendszertől, ahol a munkámat, képzettségemet annyira értékelnék, vagy alig többre, mint egy betanított senkiét. Igy is túlságosan kizsákmányol adók formájában az un. társadalom, akik a szememben csak ingyenélők, ballaszt.

28. KerekesZS
2010. 01. 16. 13:08

Kedves Granicsár, aki kizsákmányol téged, az nem a társadalom, hanem a tőke. A társadalom eltart. Jártál óvódába, iskolába, gondolom egyetemre is, nem gondolnám, hogy kifizetted a költségeit, te vagy a szüleid, használod az utat, élvezed a közvilágítást, rendőrt hívsz és tűzoltót, ha rájuk van szükséged, morogsz, ha koszos az utca, és még sorolhatnám órákon keresztül. azok a lumpenek építették fel mindazt amit élvezel évezredek alatt, akiket te úgy lenézel.
Van neked gyereked Granicsár? Megéri őket felnevelni? Megéri meggyógyítani őket, ha betegek?
Mennyit ér a gyereked élete? Gondolod a másiknak nem ér annyit az övé?
Lehet annyi pénzed, hogy beterítheted vele a földet 10 km vastagon, de nincs aki megmentse mit érsz, és mit mérsz a pénzeddel? Kinek a gyereke ér többet, és kinek az élete?
De elmesélek neked egy történetet az "egyenlősdi" egyik értelméről:
A férfit Flemingnek hívták, szegény skót farmer volt.
Egy napon, miközben valami megélhetést próbált szerezni a családjának, segélykiáltást hallott egy közeli mocsárból. Eldobta a szerszámait és odaszaladt a láphoz.
Egy rémült fiút talált ott, derékig elmerülve a fekete iszapban, aki kiáltozva próbálta kiszabadítani magát.
Fleming farmer megmentette a fiút a hosszú, borzalmas haláltól.
Másnap egy díszes hintó gördült a skót szegényes portájára.
Egy elegáns nemesember szállt ki belőle és a megmentett fiú apjaként mutatkozott be.
-Szeretném megfizetni neked – mondta, - hogy megmentetted a fiam életét.
- Nem fogadhatok el fizetséget azért, amit tettem – válaszolta a skót farmer és egy legyintéssel elutasította az ajánlatot. Ekkor a farmer saját fia jelent meg a család viskójának ajtajában.
- Ez a te fiad? – kérdezte a nemesember. – Igen – válaszolta büszkén a farmer.
- Akkor egyezzünk meg. Hadd biztosítsam neki azt az oktatást, amit az én fiam fog kapni. Ha a gyerek olyan, mint az apja, akkor bizonyosan olyan ember lesz belőle, akire mind a ketten büszkék leszünk.
IGY IS LETT!
Fleming fia a legjobb iskolákba járt és mikor eljött az ideje, diplomát szerzett a St. Mary’s kórház orvosi karán Londonban, majd nemsokára az egész világ megismerte a nevét: ő volt a kíváló Sir Alexander Fleming, a penicillin feltalálója.
Évekkel később, ugyanannak a nemesembernek a fia, aki megmenekült a mocsárból, tüdőgyulladást kapott.
És ekkor mi mentette meg az életét?
A penicillin!
Hogy hívták a nemesembert?
Lord Randolph Churchill.
És a fiát?
Sir Winston Churchill.

29. granicsar
2010. 01. 16. 13:38

28
A tőkés is kizsákmányol, naná :) Fizet nekem. Én meg igyekszem felverni az árát annak, hogy rá dolgozom.
Ami a diplomákat illeti. Kettőt kifizettem. Az első tényleg az államtól kaptam, na nem ingyen. Azonkívűl, hogy a szüleimtől elvonták adóformájában a jövedelmet, ami alapján nekem is járt az oktatás, ez a társadalom még elküldött két évig katonsákodni is, azzal a címszóval, hogy internacionalista küldetés. Persze, fizetett érte. A többi, meg amiről mesélsz, megoldható magánerőből is. Elvégre vannak RT, amelyek tömegközlekedtetnek, utakat, vasutakat, stb építenek. Lsd. USA és a nyugati világ jó nagy része.
Történet kell? Nos az anyai nagyapám falujában jártam nemrég. Valamikor itt éltek a nagyszüleim és én is itt töltöttem gyerekkorom egy részét. Látom, hogy a szőlőhegyen megint sok a szőlő. A régi szőlőt kiirtották az alkoholizmus elleni harc jegyében. Látom, megint üzemel a régi borászat és a malom helyén, a régi, patinás épületben most szálloda és étterem üzemel. Miért is mondom el? Nos azért, mert a szőlők nagy része régen a nagyszüleimé volt, csakúgy mint a borászat és a malom. Valamikor nagyapa Belgiumba exportált borokat egy zsidó kereskedőcsalád segítségével. Aztán jöttek a nyilasok. Nagyapa barátját elgázosították. Aztán jöttek a kommunisták, kikergettek a családi házból. Nagyszüleim három kislánnyal a gazdasági melléképületben kerültek. Én ott születtem, és gyerekkorom is ott telt el. A mi házunkból meg tanári lakásokat csináltak. Nagyapát először kuláktalanították. Hogy történt? Elvettek mindent és átadtak a kolhoznak. Aztán nagyapát bevitták a városban, ahol megverték. Nagymama öszepakolt minden értéket és bevitte a városba (KGB). Nagyapát hazaengedték, de nem sokáit, Jöttek megint érte, féholtra verték. Nagymama megint bement a városba. Harmadszor már nem volt mit vinnie, ezért nagyapát Szibériába száműzték.
Ja, hogy miért is mesélem el? A szőlők gazdája, a malom és a borászat gazdája most az a család, akik nagyapát feljelentették, akik közzűl kerültek ki a falus első kommunistái, akik a falu, és később a környező falvak Kolhozelnökei lettek. Ennyit a szociális forradalomról, ennyit az egyenlőségről.
Ami pedig az apai nagyszűleimmel történt...Hát az kész horror. Igaz, az unokákra nem terjedt ki a megtorlás. Igaz, én soha nem kaptam segélyt, soha nem kaptam állami lakást (nem is tudtam bagóért privatizálni), de engedtek tanulni.
Gyerekek? Három gyermekem van és én gondoskodom róluk. Az elsőnek, aki képzett pszichológus, én fizettem a tandíját. Én vettem neki lakást és adtam annyit, hogy elinduljon az életben. A másik kettő még kicsi, de ha az lenne a probléma, hogy magániskola kell, akkor azt is kifizetném. A tőkés jól fizet :)
Nem szeretem a nyilasokat, nem szeretem a fasisztákat, nem szeretem a tőkéseket, de akiket nagyon nem szeretek, azok a kommunisták.

30. KerekesZS
2010. 01. 16. 14:06

Ok, Granicsár, nem akarlak meggyőzni, nem fogod addig érteni, amig nem fog nagyon fájni, talán akkor sem. A te sérelmeid a legnagyobbak a világon, de te szerencsére kiváló ember vagy, tanult és értékes, meg is fizetnek az uraid gazdagon . Igazad van pusztuljon a férgese, minek született egy nyomortelepre, halljon éhen naponta 30 ezer gyerek megérdemli mind, minek születtek meg, értem. Égjenek el gázkamrákban milliók, pusztuljanak értelmetlen háborúkban nap mint nap emberek ezrei, így van ez rendben.
Félek nagyon magadra fogsz maradni ezzel a gondolkodással egyszer, és nincs is olyan messze az az idő, mit gondolnád.
Petőfit idézném: Még kér a nép, most adjatok neki..

31. maxval bircaman
2010. 01. 16. 14:17

29.

jó történet
a miénk kicsit más, de elmondom

nagyapám a xx. sz. huszas éveiben vándorolt magyarországra, nála 16 évvel idősebb bátyja segítette, aki még a tizes évek elején vándorolt magyarországra

mivel már túl sok volt zöldség-gyümölcstermelőből, így mind a ketten úgy döntöttek, hogy akkor inkább hagyják az ősök foglalkozását, s valami új dolgot csinálnak
az új dolog a pékség lett

nagyapa bátyja nagyon ügyes üzletembernek bizonyult, előre megállapodott parasztokkal a lisztet illetően, így ők lettek a legolcsóbb pékség miskolcon, aminek következtében hatalmas forgalom lett, s nagyon gyorsan nagyon sok pénz

nagyapám bátyja a harmincas évek végén már milliomos volt, bérházai voltak befektetésképpen miskolcon és budapesten

nagyapám nem lett milliomos, de neki is jól ment, a 40-es években pl. vezetékes meleg vize volt a házban, ami akkoriban azért keveseknek volt

1945-ben felújította a pékséget, 1946-ban elvették tőle, ki akarták telepíteni nemtudomhová
a zsidók segítettek, mivel 1944-ben segített több zsidónak, aztán az egyik segélyezett ezt úgy hálálta meg, hogy nagyapám lett a hitközségi pékség vezetője (valószínűleg az első eset, hogy egy zsidó hitközség pékségének vezetője egy gój), s elintézte másik segélyezett, hogy ne legyen kitelepítve se ő, se a bátyja

a báty erősebb ember volt, az utolsó pillanatban elrejtett egy csomó aranypénzt, s azok eladogatásából élt 25 évig (!) 1973-as haláláig - én még ismertem, egyik mondása az volt "én ezeknek egy napot sem dolgoztam", s tényleg, sosem dolgozott semmit, miután elvettek tőle mindent -
az aranyat persze annyira jól elrejtette, hogy halála után sem találták meg az örökösök... :-)

nagyapa nem volt olyan erős, ő belebetegedett, hogy péksége nincs meg, hiába menekült meg a szankcióktól, hiába lett munkája a zsidók segítségével, hamarosan olyan beteg lett, hogy munkaképtelenné vált (amikor ez történt, fiatalabb volt, mint most én!) - különösen az tette tönkre, hogy 1951-ben már be is lett zárva a péksége, mert addigra a '"köztulajdonba vétel" annyira leamortizálta, hogy nem volt már működőképes, pedig 1945-ben a legújabb berendezések lettek beszerelve, amelyek 30 évre lettek tervezve - így működik a kommunista köztulajdon

nagyapa olyan naív volt, hogy képes volt még levelezgetni is a tanáccsal meg a minisztériummal az "ügyben" - nekem megvan a levelezése, nagymamám még mielőtt meghalt nekem adta a papírokat

szóval ez a kommunizmus: kifoszt embereket, működő üzemeket tönkretesz

a mai szélsőbalos utópisták ugyanezt akarják - én elhiszem, hogy ők ezektől a dolgoktól elhatárolódnak, de eszméik eredménye akkor is pontosan ugyanaz, akkor is ha ők nem akarják kifejezetten ugyanazt - a tapasztalat azt mutatja, hogy igazán rosszat leginkább jó szándékkal lehet tenni...

tehát a pénz ellene beszélni, közösségi tulajdonról beszélni, meg egyenlőségről gyakorlatilag egy gyilkos eszme cinkossága

marx egy elmeháborodott irígy lusta gazember volt, nála emberellenesebb eszméket más még nem talált ki, lenin meg egy démon volt... remélem rohadnak a pokolban mindketten... sajnálatos, hogy még mindig vannak naív követőik

32. maxval bircaman
2010. 01. 16. 14:19

30.

a mostani rendszer nem tökéletes, ez maga a rendszer sem állítja
de sosem élt az átlagember olyan jól, mint manapság
sosem volt ilyen magas a várható élettartam
persze, lehet javítani egyes dolgokon, ez nem gond
de mindezt felváltani egy bizonyítottan romlott, tökéletlen rendszerrel???

33. granicsar
2010. 01. 16. 14:29

3O
Nekem nincsenek sérelmeim. Ami történt, az egy természetes folyamat volt. Egy társadalomra nincs veszélyesebb dolog, mint amikor megszűnik benne a társadalmi mozgás. A társadalmi mozgás persze jobb, ha természetes uton, mintha forradalmi uton történik, de néha van az úgy. A feladat az, hogy ne legyen többé.
Ami meg az érzelmes, érzelgős nyomortelepi szöveget illeti... Volt idő, amikor napi egy zsíros kenyér jutott nekem is, meg az, amit a konyhakertben lelegeltem. Amikor tanulni mentem, volt két nadrágom, egy zakóm. A bőröndben volt két váltás ing, két alsónadrág és két pár zokni. Az ösztöndíj semmire nem volt elég, dolgozni kellett. Nekem ne magyarázzon senki a nyomorról és arról, hogyan kell onnan kitörni. Csak AKARNI kell. Én pont az ellen vagyok, hogy ne kelljen millióknak gázkamrákban elégnie, ne kelljen millióknak szibériában elpusztulnia egyesek hagymázas álmai miatt. Igen, sokan halnak éhen mai is, főleg azért, mert egyesek, haladó értelmiségiek úgy gondlolták, hogy minden államnak függetlennek kell lennie. Diktaturák vannak, rabló gazemberek vannak most hatalmon, akik polgárháborúba, éhínségbe taszítják a népűket. Ami ott van, az minden, csak nem demokrácia és nem kapitalizmus. Még csak nem is feudalizmus. Igen, még nincs világállam, mág vannak Haiti féle független nyomortelepek. Ja, éhhalál. Soha annyian nem haltak éhen, mint a Szovjetunióban. A Holodomor nem csak Ukrajnában, hanem oroszországban is milliószámra szedte az áldozatait. Miért is?
Ja, nincsenek uraim. Zsoldos vagyok, nem szolga. Pénzért szolgálok és addig, amig uri jókedvem úgy tartja. Most pld. kaptam egy török ajánlatot. Isztambul, két év. Erősen gondolkodom rajta.
Én a szabadságot tartom fontosnak. Ebben a rendszerben szabad vagyok, ha tudok uralkodni az igényeimen és nem válok olyan álmok foglyává, amik rabszolgává tesznek. Ha a pénz, az autó, a lakás, a saját vállalkozás stb. nem cél, akkor lehet szabadon élni. Én nem veszek fel kölcsönt, nem dolgozom magam halálra az új autóért, a lakásért, a nyaralóért. Annyit dolgozok, annyit kérek, amennyiből kényelmesen megélek. Semmi többet. És nem esek kétségbe, ha kevesebbet kapok.
És ne fenyegess Petőfivel :) A nép több hitelt és jobb autót kér. Valamint külföldi nyaralást :)
Egyedűl maradnék a gondolkodásommal? És? Talán jobb lenne mantraként darálni megint Marxot és Lenint? Egyszer átvertek, többször nem fognak.
De ahogy most mondod... Talán tényleg be kellene állnom forradalmárnak. Szépen kiturni a vagyonukból a mostani gazdagokat, akik többnyire a 2.-3. generációs nincstelenke leszármazottjai. Elvégre most én vagyok a nincstelen :)

34. KerekesZS
2010. 01. 16. 14:34

Max te így látod, milliók meg másként, akiket az a rendszer a nyomorból emelt ki, azok másként gondolkodnak. Kinek van igaza?
Történetekkel én is tudok szolgálni, nagyapám hadmérnök-matematikus volt, vezérkari tiszt Horthy seregében, nagyanyám testvére a háború végén a légierő parancsnoka. Apámat ezért 50-ben az ELTE padjaiból vitték el munkatáborba, ahonnan ki -ki szökött éjszakánként, egy-egy vagont kirakni, hogy tudjon adni a családnak egy kis pénzt, ahol nem volt kereső, nagyapám nem kapott munkát, nagyanyám, mint egy régi nemesi család sarja sosem dolgozott, ő vállalt varrást, hogy legyen mit enni a családnak, volt még 3 kisebb gyerek.. Apámat elkapták egy szökése közben, majd egy évet volt a gyorskocsi utcában, egyszerre anyámmal, aki egészen más miatt került oda. Folytassam?
A szüleim mégsem mentek el, mert ez volt a hazájuk, és szerették volna, hogy az enyém is ez legyen., bár még az én egyetemi tanulmányaimig is elért a múlt..
Nem ettől függ, hanem attól, hogy képes vagy-e megtalálni, hogy miért? képes vagy-e nem csak a saját székedből nézni a világot, képes vagy-e túllépni a saját sérelmeiden, átülni a másik székébe is, és megnézni onnan is...

35. maxval bircaman
2010. 01. 16. 14:48

34.

nem kell semmit sem saját szempontból nézni, hanem általánosan, ebben igazad van
csakhát a marxizmus, leninizmus, meg a hasonló baromságok megmérettettek, s könnyűnek találtattak, ez a lényeg
még olyan szélsőbalos rendszer a világon nem volt, mely valami valódi eredményt ért volna el
az eredmény a jogtiprás és a nyomor

36. granicsar
2010. 01. 16. 14:49

31
Ez sem rossz történet :) Féként a nagybátyád története az, ami igazi vagány dolog. Bolgárkertészek. Jó pár bolgárt ismerek, ismertem. A falunkban is volt egy bolgár kertész család. Őket is kifosztották. Végűl a kolhoz zöldségteremlő részelgét vezették. Most, ha jól tudom, megint nagy gazdák. Hiába no, aki élelmes, akiben van akarat, tud kűzdeni, mindenűt feltalálja magát.
Tulajdonképpen ez az egész arról szól, hogy vannak élhetetlen, akarat nélkűli, élősködők, aki ebben a rendszerben nehezen tudnak fennmaradni. Igaz, amíg a jóléti állam ellátja őket, adókkal megnyomorítva az aktívakat, addig csendben vannak. Most, hogy nem megy minden olyan jól, megint lázonganak. Pedig csak dolgozni kellene... És mindig vannak olyan idealisták, akik elpityeredtnek rajtuk. És ami rosszabb, mindig vannak olyan gazemberek, akik felhasználják őket.

37. KerekesZS
2010. 01. 16. 14:52

max, én nem vagyok sem marxista, sem leninista, sem kommunista, sem semmilyen ista, sem semmilyen oldali, csak egy racionálisan gondolkodó homo sapiens sapiens , egy egyszerű mezei filantróp.
Tudod, belga :)

38. granicsar
2010. 01. 16. 14:56

34
Közzénk való vagy, mégis a másik oldalon állsz. Miért is? Mi dolgod van ott?
Engem nem érdekel más szempontja, csak az enyém. Gyakran szemlélem a világot más szemszögből is, de csak azért, hogy analizálhassam a helyzetet.
Sajnos, sokan vannak olyanok, mint te, akik valamiért úgy érzik, ők tehetnek a világ minden bajáról. Kihasználnak téged, a naivitásodat.Olyan ez, nekem kívűlről, mint egy szektataggal beszélgetni. Kár érted....

39. KerekesZS
2010. 01. 16. 15:03

Kedves Granicsár, csak halkan mondanám, én egy jó nevű, mondhatni ismert, vállalkozó vagyok, akinek egy jól menő vállalkozása van immár 22 éve...
Közgazda, némi filo posztgraddal, nem pedig akarat nélküli élősködő.
És csak szólnék: N I N C S M U N K A ! Az emberi tudás győzőtt, a gépek leveszik az ember válláról a munkát. Ha ez állapot kiteljesedik egyszerűen ellehetetlenedik a csere, és akár emberek milliárdjai válhatnak feleslegessé, még akár te is.. Nem tudom milyen szakmában dolgozol, némi matematikai képességgel ez könnyedén belátható, és bebizonyítható..

40. KerekesZS
2010. 01. 16. 15:07

Granicsár, igen, ez a feladat, megkérdezni, hogy akkor miért? és megkeresni rá a választ..

41. Nefelejcs
2010. 01. 16. 15:14

Fiúk, meséltek itt az ősök gazdagságáról, mintha érdem lenne...mábocs. Ha nektek meglenne ugyanez a vagyon, ti nem írnátok ide egy sort sem - gazdag ember gondtalan, nem érdeklik a társadalmi, gazdasági változások, mert neki úgy jó, ahogy van.
A nagyapátoknak fájt a verés, az elkobzás - hogy a fenébe ne fájt volna, - de fájt-e nekik a sok éhező, az egy éves kor alatt elhalt gyerekek, vagy azok, (az én nagyszüleim), akik hétéves koruktól már dolgoztak? Állatokra vigyáztak, hajnalban keltek, vagy az én most 80 éves szomszédaim, akik kettőkor keltek, hogy hatra odaérjenek a szomszéd faluba, mert hatkor enni adtak nekik, és ezért mentek négy órát a sötétben?
Ezek a szomszédok most - viszonylagos - jólétben élnek, de nem felejtették el a gyerekkorukat. Közelebb állnak gondolkozásban hozzám, mint a saját gyerekeim, akik elképzelni sem tudják, hogy más is van, mint amit ők látnak.
Én csak azt mondom, aki önző, az önző. És vannak sokan, akiknek fáj a más baja is. Ez a két csoport soha nem fogja egymást megérteni....

42. maxval bircaman
2010. 01. 16. 15:14

"Bolgárkertészek. Jó pár bolgárt ismerek, ismertem. A falunkban is volt egy bolgár kertész család. Őket is kifosztották. Végűl a kolhoz zöldségteremlő részelgét vezették. Most, ha jól tudom, megint nagy gazdák. Hiába no, aki élelmes, akiben van akarat, tud kűzdeni, mindenűt feltalálja magát."

sajnos ma már nagyon kevesen vannak a régi szakmában
annak idején a mieink uraltak a magyarországi vásárcsarnokokat
most már jó ha néhány bolgár bolt van egy-egy nagyobb vásárhelyen,.. a nagycsarnokban jelenleg budapesten a 150-200 boltból NÉGY (4) darab bolgár

szóval eléggé tönkre lett téve ahelyzet
a fő gond persze az volt, hogy 1946-1947 körül megszűnt az utazási lehetőség: addig a szokás az volt, hogy februártól novemberig jönnek a kertészek ill a tulajok dolgozni magyarországra, majd novemberben mennek bulgáriába pihenni és ott maradnak februárig
szokás volt ott is feleséget választani többek között
aztán minden el lett rontva...

persze a bolgár ember nagyon könnyen asszimilálódikű
ráaádásul a kommunista bolgár állam szart a kertészekre, mert burzsoá osztályidegen elemeknek tekintette
sokszor még keresztbe is tett nekik: pl. a pécsi bolgár iskolát a magyar állam a bolgár állam kérésére záratta be 1962-ben! ugyanis a bolgár állam úgy vélte, hogy ezek az iskolák túl függetlenek és valamiféle burzsoá néprontó fészkek...

aztán a második nemzedék már - különösen a kommunista rendszerben - mindenféle szakmát tanult

"És mindig vannak olyan idealisták, akik elpityeredtnek rajtuk. És ami rosszabb, mindig vannak olyan gazemberek, akik felhasználják őket."

Hát igen, ez a helyzet...

43. maxval bircaman
2010. 01. 16. 15:15

37.

lényegtelen, hogy minek vallod magadat... eszméid kommunisták... pénz megszűntetése, tőke megszűntetése, közösségi tulajdon, mi ez, ha nem kommunizmus?

44. granicsar
2010. 01. 16. 15:20

39
Nincsmunka? Gondolod, csak a fizikai munka munka?
Szóval tőkés vagy? Kizsákmányoló? :) Hát mondhatom...
A pedigrémre vagy kiváncsi? Hát van ugye egy mérnöki diplomám, telekommunikációból. Elit egyetemeről :) Aztán vagy még egy mérnök közgazdászi és egy MBA pénzügy és gazdaság szakon. Szóval, egy kicsit értek a gazdasághoz. Mivel foglalkozom? Stratégiai tervezéssel, vállalatátalakításokkal és vállalatirányítási rendszerek bevezetésével. Mostanra sikerűlt egyesítenem az egészet és komplexen tervezek vállalati stratégiát a hozzá tartozó átalakításokkal és vállalati informatikai rendszer bevezetésével. Csak nagy multiknak dolgozom.
Abban igazad van, hogy egyre többen szorulnak ki az aktív termelésből, pontosan úgy, ahogy Marx megjósolta. Az is igaz, hogy egyre többen lesznek tőkések, ahogy a társadalmi tőke elterjed. A társadalom sok alibi munkát hoz létre a szolgáltatás területén, amely segítségével elosztja a javakat.
Már én sem végzek aktív termelő munkát. Csak közvetve. A munkám pedig arra irányúl, hogy egyre kevesebben dolgozzanak, egyre kevesebb legyen a munka. Én nem vágyok dolgozni, én nem akarok mindenkinek munkát teremteni. Én a munkát magát akarom megszüntetni.
Ja, emberek milliárdjai nem válnak feleslegessé. Nincs értelme a termelésnek, ha nincs fogyasztó. A tőke pedig megoldja, hogy mindig legyen fogyasztás....

45. maxval bircaman
2010. 01. 16. 15:23

41.

az én őseim is általában szegény emberek voltak
apai nagyapám nem azért vándorolt magyarországra, mert gazdag volt és nem tudott magával mit kezdeni...
apai nagyanyám családja ugyanaz, ők is kertészek voltak

anyai ágamon meg kárpátaljaiak
egyetlen egy nemes dédapám volt, ő is pont az a nemes típus, akinek a fő vagyona a nemesi oklevele volt...

46. granicsar
2010. 01. 16. 15:29

41
Te a fordulat nyertese vagy. Mások vérén, mások tönkretételével lett nektek jobb. Viszont nem tudom, mit szólnál, ha most valaki beköltözne a lakásodba, a konyhádba, kienné az ételt a hűtődből, a férjednek levernék a veséjét és évekre eltüntetnék az életdeből? És neked, is, naccságos asszony dolgoznod kellene, de nem ám tanárként, hanem hajnalban kellni és fejőnőként. Ha megengednék, persze....
Az őseink vagyona meg? Nem ingyen kapták. Míg azok, akik elvették, ingyen jutottak hozzá, Ez érdem? Rabolni, ölni, lopni érdem?
Hétévesen én minden reggel kinyitottam a csirkeólakat, kiszórtam az ennivalót nekik, Később meg iskola előtt a disznókat is megetettem. Hogy mennyit jártam kapálni, kaszálni, ne tudd meg. Az első keresetem meg 11 évesen volt. Minden nyáron dolgozni jártam, mig te gondolom táboroztál. Érthető, miért is véded a sajátjaidat.

47. granicsar
2010. 01. 16. 15:30

45
Földim lennél? :)

48. maxval bircaman
2010. 01. 16. 15:36

47.

anyai nagymamám nagyszőllösi - de nem magyar

49. granicsar
2010. 01. 16. 15:45

48
Sokféle náció él arra. Igazi olvasztótégely. A négy nagyszűlőm négy különböző nemzetiség és három vallás :)

50. KerekesZS
2010. 01. 16. 18:16

Félek Nefi, hogy nagyon igazad van:(

51. KerekesZS
2010. 01. 16. 18:19

maxi, ez nem kommunistaság, ez valami olyasmi, amit nagyapám és apám úgy fogalmazott: a rang kötelez. Nem tudom érted-e mit jelent ez a fogalom?

52. maxval bircaman
2010. 01. 16. 18:40

51.

nem értem ez hogy jön ide...

53. KerekesZS
2010. 01. 16. 18:45

Granicsár! az én őseim nem voltak szegény emberek, de gazdagok sem. Mint ahogy magam sem vagyok egyik sem. Nem vagyok a fordulat nyertese, én a családom múltjának a nyertese vagyok, annak a tanításnak a nyertese, mely szerint mindegy, hogy milyen szakmát, milyen pályát választasz, lényeg, hogy hasznára légy a társadalomnak, lényeg, hogy egy kicsit jobban csináld, mint bárki más! Nem tettem tönkre senkit, egyszerűen csak megfogadtam a tanácsot, hasznára vagyok, és jobban csinálom, mint bárki más. Értek ahhoz, amit csinálok olyat csinálok, amit előttem senki, és lehet utánam csinálni. Ma is nem ritkán van nap, hogy megemelek 5-6 tonnát, beállok a férfiak közé ledolgozni őket, ha kell. Hajnali 4-kor kelek, és van hogy csak éjfélkor kerülök ágyba. Ennyit a nagyságos asszonyról.
Viszont nem egy szűk lukból látom a világot, és nem az indulataim alapján, nem a véleményem szerint, hanem a lehetőség szerint tudásom és maximalizált információhalmaz alapján hozom meg a döntéseimet.
Ennek alapján állítom: a tőke egy elnyomó társadalmi viszony, melyben a pénz a rendfenntartó erő, és a kapitalizmus meg úgy ahogy van egy kollektív öngyilkos Q, egy kapitális baromság.
Függetlenül attól, hogy az én egyéni életkörülményeim ezen belül milyenek.

54. KerekesZS
2010. 01. 16. 18:50

max, a nemességet valamikor a közösségért vállalt áldozatokért adták, azért, ha valaki képes volt egyéni érdekeit a közösség érdekei mögé helyezni.
Az ősökre nem elég büszkének lenni, méltónak is kell lenni hozzájuk.
A rang kötelez.

55. Nefelejcs
2010. 01. 16. 18:58

Grani, most mit izélsz?
Nem félek a munkától, egy évig takarításból éltem. A b-oldali nagyapám meg kulák volt...szidta is a rendszert, ne félj, biztos jól megértettétek volna egymást.
Engem nem ilyen fából faragtak - és szólj, ha tudsz nekem munkát, megyek. Egyébként még két-három év, és elmegyek megint: felszolgálni, vagy bolti eladónak, mert a munka nemesít...én meg unom magam itthon. Nagyságaként. Nem ennek neveltek. Abban a hülye szoci társadalomban.

56. Nefelejcs
2010. 01. 16. 19:00

Zsuuu, szerintem nekem szólt a nagysága...ill. eddig azt hittem.
És örülök, hogy megtudtam, mikor kelsz és fekszel, mert már meg akartam kérdezni, hogy nálad hány órából áll a nap. :)

57. maxval bircaman
2010. 01. 16. 19:03

54.

oké, de ez hogy jön ide?
a közösségnek tett áldozat nem azonosítható a kommunista rendszer igenlésével

58. KerekesZS
2010. 01. 16. 19:06

Nefi, lehet, hogy ezért, vagy azért rászorulsz, de nem akkor járnánk mindannyian a legjobban, ha tanítanál? Mennyi hiába elfecsérelt energia és idő, ha " előállítunk" egy embert, aki képes tanítani, majd nem engedjük, hogy tanítson! Mecsoda baromság ez is !

59. granicsar
2010. 01. 16. 19:10

53
Nem neked írtam, hanem Nefinek :) Téged látatlanban is ismerlek. A családi hátterünk nagyjából azonos, gondolom a neveltetés is.
A nemességről nem kell nekem mesélni. Körbevagyok nemesekkel minden oldalról. A kötelességről sem. Ki, ha nem én? Ezt is tudom és teszem is. Ki is használtak rendesen, de többet nem ülök fel aljas eszméknek, bármilyen szépen is csomagolják. A tudás meg az információ? Hát ma ez van, holnap meg az. Én a saját értékeim alapján itélek, függetlenűl attól, mit mondanak mások, mit mond a józan ész és mit mond a tudomány.
A társadalom meg? Nem tartozom neki semmivel és nem is kérek semmit.
Ja a rang kötelez? Nekem azt mondták, a nemesség kötelez. A nemességet meg rendeletileg eltörölték. A nemesi előneveket sem lehet használni. Úgy hogy nem is használom, csak kúlföldön. Olyan szépen mutat :) meg a címeres névjegykártya! Csuda szép címerünk van ám!
Egy vörösruhás harcos, jobb kezében kivont kard, bal kezében pálmaág....

60. granicsar
2010. 01. 16. 19:13

55
Vörös naccccsága :DDD
Munka lenne. Nekem kellene házvezetőnő, orosz nyevltudással :) Takarítani kellene, bevásárolni, főzni. mosni, vasalni és behozni reggel a kávét :DDDD

61. granicsar
2010. 01. 16. 19:17

58
Nyolc hónapig voltam MO-n munkanélküli, amikor megpróbáltam helyben maradni. Senkinek nem kellettem, még csak interjúra sem hívtak soha. Aztán meguntam, augusztus vége volt, szülinapom. Felhívtam az ügynökséget és egy hónap múlva már az USÁ-ban voltam a GE-nél. Nekik kellettem... Ez a piac. Oda kell menni, ahol kereslet van és azt ajánlani, amire szükség van.

62. KerekesZS
2010. 01. 16. 19:22

Max, fordult velem elő időnként, hogy nem vettem mindig figyelembe apám intelmeit, és legnagyobb tiltása ellenére, tanítottam. A tanári pálya határozott tiltás volt, az egy hosszabb történet, hogy miért) A saját gyerekeim kivételével soha nem tanítottam más gyereket, inkább ifjú vagy kevésbé ifjú felnőtteket, így tanításaim során azzal a ténnyel kellett szembesülnöm, hogy ha meg akarok tanítani valamit, akkor leginkább felejteni kell először megtanítani azt asok butaságot ami a fejekbe szivárgott, és gyökeret vert.
Most is ezt érzem veled kapcsolatosan, mert neked minden közösségi kooperációról egy dogma jut az eszedbe, nevezetesen egy olyan társadalmi formáció, amely még soha sehol nem volt a világon, viszont szitokszóvá vált.
A kooperáló közösségek eredményesebbek, mint az egymás ellen harcolók, ezt kellene csak belátni, és a proletárdiktatúrát meg nem azonosítani a kommunizmussal.

63. KerekesZS
2010. 01. 16. 19:33

Igen Granicsár, ez a piac, ez igaz, csak tudod, ami igazán lényeges egy ember életében, azt nem a piacon adják :) Én sem kellettem amúgy, de nem mentem el, hanem ökölbe szorított kézzel azt mondtam: majd én megmutatom, hogy hogy kell ezt csinálni! És nekiláttam a semmiből, a nulláról, és amit építettem, az az enyém. Az én tudásom, és az én munkám.Teszem amit jónak és helyesnek látok, a magam ura vagyok, nem zsoldos.

64. granicsar
2010. 01. 16. 19:41

63
A zsoldos is maga úra :) Másként látjuk a világot. Te maradtál helyben, én mentem a világba. Én is teszem azt amit helyesnek, jónak látok. Ha másra akarnak rávenni, akkor egyszerűen fogom a motyót és továbbállok. Megfizetnek, de nem vesznek meg.
Én nem akarok semmit senkinek megmutatni, nincs bennem becsvágy. Azért csinálom jól a szakmát, mert a hírnévnek értéke van. Hogy szeretem-e? Nekem ez csak munka, ehez értek, ebben vagyok jó. Amúgy nem érdekel különösebben. Többen mondják, írjak könyvet, de még oktatni se vagyok hajlandó.
Mi a lényeges az ember életében? Mid van neked, ami nekem nincs? És honnan van?

65. KerekesZS
2010. 01. 16. 19:53

Nekem csapatom van Granicsár, ahol működik az egy mindenkiért, mindenki egyért elve, embereim vannak, akik tudják, hogy a szavamra építeni lehet, és akiknek a szavára építeni tudok, akik tudják, hogy amíg együtt húzzuk az igát, addig jut, amennyi jut, de amíg nekem lesz mit ennem, nekik is lesz.
Én szeretem amit csinálok, nagyon.
Hogy honnan van? talán a hűségből az elveimhez.

66. maxval bircaman
2010. 01. 16. 19:55

61.

ez most nagyon nem tartozik ide, de nagyon igaz:
nem tudom mi az oka, de magyarországon SOKKAL nehezebb munkát találni, mint máshol
a fene érti miért
eddig azt hittem, hogy bennem a hiba, s velem a baj, hogy nem vesznek fel sehová, de azóta nagyon sok hasonló esetről hallottam
amikor legutoljára magyarországra mentem tartós ottmaradás céljából 1997-ben, KÉPTELEN voltam munkát találni (mondjuk utcaseprői, hólapátolói, parkolóellenőri állást eleve nem is kerestem), se a hirdetésekre válaszolás, se a kéretlen leveléírás, se az ismerősi ajánlás nem segített
a végén "vállalkozó" lettem, tolmács-fordító, ami egyébként nem is rossz munka (akkoriban fizetettek napi 32 ezer forint körül egy napnyi tolmácsolásra), csak egy nagy gond van vele: alig van munka, azaz havonta maximum néhányszor, sőt amikor pangás van, akkor 3 hónapig nulla
egyébként baromi könnyű munka (nekem ehhez valami veleszületett tehetségem lehet, mert sokak szerint fárasztó), én még akkor is szinkronban tolmácsolok (ami állítólag nagyon nehéz), amikor konszekutívban is elég lenne
ELÁRULOM: ha nem lett volna az apám (aki most már nyugdíjas, de akkoriban az egyik hatalmas banknál volt benne a felső tíz emberben, magyarul éves szinten több tízmillió forint bruttó jövedelem), bizony sokszor kikapcsolták volna a villanyt meg a telefont, mert NEM TUDTAM rendesen fizetni semmit, rendszeresen ő fizette a számláimat
aztán kereskedelmi tevékenységet folytattam, a bevételem annyi volt, hogy éppen tudjam a hitelt fizetni meg a villanyt a boltban, tehát de facto ingyen dolgoztam
aztán nagyon meguntam és pókerezni kezdtem: nem vicc, de ebből volt a legnagyobb jövedelmem! de úgy éreztem, hogy nem vagyok profi, csak kicsit jobb az átlagnál, azaz mégsem építhetem a további életemet a pókerre (azért most is játszom persze, jól jön a zsebpénz)
miután ismét munkát kerestem, megint csak a legszarabb ajánlatokat kaptam, hogy legyek könyvesbolti eladó havi 80 ezerért, meg hasonlók
2007-ben meguntam nagyon és kitöröltem fejemből a "magyarországon élés" szóösszetételt

67. granicsar
2010. 01. 16. 20:13

65
Nekem nincs csapatom? Azt hiszed, nem kedvelnek, nem szeretnek az emberek? A projektben több mint száz fő dolgzozik. És hallgatnak rám, kedvelnek, pedig nem vagyok könnyű eset. Viszont tudják, hogy profi vagyok és megcsináljuk, amire vállalkoztunk. És sokan jönnek velem a következő helyre is. Arról nem is beszélve, hagy a szakma nem is olyan nagy. Segítjük egymást, ajánlásokat adunk, híreket cserélünk és néha össze is jövünk.
Nem látok semmi olyat nálad, ami nem lenne nekem. És még mindig nem értem, miért is lettél kommunista?
66
Hát én nem jártam végig ezeket a stációkat. Ugyanis nincs aki fizesse a számláimat. Igaz, MO-n voltam én villanyszerelő, tanár, technikus (okl. mérnöki diplomával a saját szakmámban), rendszergazda. Na, ez volt az utolsó, még 1995-ben. A fizetés szinte semmi, az akkori feleségem viszont jól keresett és volt mindenünk, de én nem éreztem jól magam. Fogtam a vándorbotot és egy év múlva már egy amcsi cég informatikai igazgatója voltam. Onnan már nem is volt visszaút.... És nem is bánom.
Én úgy látom, MO-n a 3 KIKIKI elve érvényesűl. KI KInek KIcsodája. És hol és kivel tanultál, nőttél fel.

68. KerekesZS
2010. 01. 16. 20:18

Max, ez nagyon is idetartozik, ha valami idetartozik, akkor pont ez az!
Amúgy a szinkrontolmácsolás valóban ritka képesség, miért nem próbálkozol az EU-nál? ahogy hallom lasszóval vadásszák a jó szinkrontolmácsokat, különösen a kis népek nyelveit is beszélőket!
Visszatérve a nincs munkára: Pont ezt nyekergem, nem csak itt nincs, csak itt hamar kezdődött, a rendszerváltók gazembersége és/vagy hozzá nem értése miatt. Simán gyarmatot csináltak az országból az első 6-7 év alatt, és onnantól már nem volt megállás a lejtőn. Az ipari termelésünk gyakorlatilag bérmunkára korlátozódik, az exportunk is egy hazugság, bejön az alapanyag, megmunkáljuk, kiviszik, és némi trükkel exportként jelentkezik a kimutatásban. Most éppen a mercedes épít gyárat Kecskeméten 2500 új munkahelyet ígérve. Ez igaz is, csakhogy ehhez az állam, ( azaz mi) 140 milliárddal járulunk hozzá, és 0 beszállító 0 nemzeti jövedelem, tiszta bérmunka :( gyakorlatilag kifizetjük a munkások bérét kb 50 évre előre...)
A munka világszerte fogy, illetve emigrált Ázsiába a maradék, és megy is folyamatosan.
Az automatizáció és a termelőerők fejlődése fokozatosan szorítja ki az emberi munkát a termelésből, a termelőerők koncentrációja meg szűkíti a szolgáltatásokat igénybe venni tudók körét. Az óriási szakadékot megpróbálják ugyan hitellel áthidalni, de nem megy, mert az embereknek egyre kevésbé van jövedelmük, egyre kevesebb vagyonuk van, amire hitelt lehetne adni. Adósodik el az állam és az egyén, száguld egy spirálban lefele a semmibe.
Egyszerűen fenntarthatatlanná vált a rendszer,csak van ahol már nagyon látszik, és van ahol még kevésbé. A bankok a hitellel szelektálnak, akinek adnak hitelt, az fennmarad a rostán, akinek meg nem, attól érzékeny búcsú..
Max, te olyan értelmes vagy, nem igaz, hogy nem érted!

69. KerekesZS
2010. 01. 16. 20:22

Granicsár az égre! Én nem vagyok kommunista, csak szeretnék kimaradni egy kollektív öngyilkosságból. Az embernek időnként vannak nyuszikás ötletei, és beugrik a tüskebokorba, mert eleinte olyan jó ötletnek látszott. Van hogy téved az ember, csak az a kérdés, hogy képes-e belátni a tévedését? A kapitalizmus meg egy tévedés volt. Ennyi.

70. granicsar
2010. 01. 16. 20:32

69
Te így látod :) Én meg úgy, hogy a kapitalizmus egy lépcsőfok, amit nem lehet kihagyni. És főként nem lehet átugrani.
Kollektív öngyilkosság? Sok idő van még addig, aligha érjük meg, de még az unokáink sem. Addigre meg gondolom, kitalálnak valami mást, kialalkul valami más.... Magától.

71. KerekesZS
2010. 01. 16. 20:40

Granicsár! mióta magázódunk? :)
Igen, igazad van, a lépcsőfok dologban, csak az unoka dologban kételkedem. Nagyon gyorsulnak az események, nem tenném rá a kisujjamat, hogy nem az én életemben következik be a krach.
A minap bemutattak egy robotot, sorozatgyártásra készen gyakorlatilag. Ember formája van: egy törzse, egy feje, két keze, két lába. A feje egy kamera. Valamiféle alap programmal és adatállománnyal indul, ha valami olyasmihez ér, amit nem tud azonosítani, azt mondja: mit látok? A központi számítógép veszi az adást, és reagál, és a robot pár perc múlva használni tudja az eszközt.
Nem fárad el, nincs családja, nem megy szabadságra, nem követel sem bért, sem béremelést, nem sztrájkol, és pontos a nap 24 órájában, valamint percek alatt tanul meg mindent, amire egy embernek évekre van szüksége.
Mit remélsz?

72. KerekesZS
2010. 01. 16. 20:50

Amúgy értem, amit a profizmusról mondasz, talán ezért is értjük egymást, ha úgy is tűnik még, hogy nagyok a nézetkülönbségeink. Jó dolog profinak lenni valamiben, és ugye nem elsősorban a pénz miatt, ugye Granicsár?

73. granicsar
2010. 01. 16. 20:52

71
Ez jó :) Mármint a magázás...
Nem megy az olyan gyorsan. Eléggé benne vagyok. Én már a nyolcvanas években is végigéltem egy robotizálási lázt. Sőt, a vállalatunk is gyártott ipari robotokat. Amit most végzek, mégpedig nagy multiknál, az a termelésirányítás automatizálása. Vannak már olyan gyárak, láttam eleget, olyan raktárak, ahol az ember szinte disznek van, de a legtöbb még nem olyan. Szerintem még száz év is eltelik, amíg megtörténik az áttörés.
Addig még egy technológia váltást is el kell végezni, mégpedig az olaj miatt. Át kell alakítani szinte mindent.
Nekem azonban van egy másik forgatókönyvem. Mégpedig az, hogy visszaesés következik be és új középkor jön.

74. granicsar
2010. 01. 16. 20:57

72
A pénz nem számít. A pénz a megélhetéshez kell. A zsoldos bére a megélhetés ára.
A Hét szamurájnak napi egy adag rizs jutott. Ennyi is elég volt.
Harminc százalékos leépítés, három év alatt, a termelésirányítás korszeűsítése, a termelés átszervezés eredménye. Ez kb. ötezer ember. A családtagjaikat beleszámítva kb. húszezer ember életét tesszük tönkre, változtatjuk meg.
A másik verzió? Kivásárol egy erősebb és bezárja céget.
Valakinek a piszkos munkát is el kell végeznie.

75. KerekesZS
2010. 01. 16. 21:17

Ezek szerint sima társadalmi munkamegosztás van közöttünk, te rombolod a múltat, én meg építem a jövőt :) H a jól értem, akkor teljesen tisztában vagy vele, hogy miről beszélek.
Csak nekem belefér, hogy segítsek a gyengéknek, nem lesz tőle nekem kevesebb, neked miért nem fér bele? Ami a fejedben van, azt senki el nem veheti tőled.
Amúgy az a tál rizs nem is olyan kevés, az alkotónak gyakran annyi sem jut :)

76. KerekesZS
2010. 01. 16. 21:21

Ja, ezzel az új középkor fenyegetettséggel is egyetértek, pont ezt az új középkort hagynám ki ha lehet, ha szabad nekem választanom :)

77. granicsar
2010. 01. 16. 21:29

75
Persze, hogy tisztában vagyok vele. És pont ez nem tetszik. A türelmetlenség, a jövő előrehozatala nagyon veszélyes dolog és bukásra van itélve. Képzeld el, hogy nincs Forradalom, nincs SZU, nincs kommunista rendszer. Hol tartana már a kapitalizmus? Talán már az utolsó stádiumában...
Gyengéknek segíteni? Minek? Lehetőséget adok a tehetségeseknek és elnyomom a törtető senkiket. Ennyit tehetek.
Az új középkor? Nem hiszem, hogy lenne választásod. Sőt, azok az eszmék, amiket képviselsz, pont az új középkor eszméi :)

78. KerekesZS
2010. 01. 16. 21:48

Granicsár, kommunizmus nem volt, hanem lesz :) közvetlenül az új középkor után vagy helyett :)
A gyengék segítése: ezek szerint nem értetted meg a példabeszédet, soha nem tudhatod, hogy nem az a pár naposan meghalt csecsemő menthette volna meg a gyerekedet vagy az unokádat, ha esélyt adsz neki..
Mitől félsz? semmi vesztenivalód nincs ha segítesz!
Hajnali 3-kor keltem ma, az meg már igencsak majd 19 órája volt, ezért legyen a zárszó mára apám tanítása: Élj úgy, hogy bármikor bármit elvehetnek tőled, kivéve két dolgot: azt, ami a fejedben, és azt, ami a szívedben van!
Örülök, hogy elbeszélgethettem veled, tanulságos és kellemes volt, köszönöm, és szépálmok :)

79. granicsar
2010. 01. 16. 23:08

78
Én hiszek a predesztinációban :) Nyakas kálvinistának neveltek a nagyszüleim. Ha a csecsemőnek halni kell, hát az a sorsa.
Én hajnali háromkor fekszem és ilyenkor, hétvégén délben ébredek. Hétközben nyolckor, de az egy másik rezsim.
Köszönöm a beszélgetést, tanulságos volt!
Szép álmokat :)

Írja meg véleményét, kérdéseit!

A szövegben nem lehet HTML-t használni, a linkeket pedig automatikusan aláhúzzuk. Az email cím megadása kötelező, de az oldalon nem jelenik meg. Ha van felhasználóneve, itt bejelentkezhet.

Hozzászólás:
 
Az IP-címedet megjegyezzük, de ezt csak a komment spam jellegének vizsgálatához használjuk fel.